Sunday, January 18, 2009

Pjoning

Pjoning er populært. Over det ganske land, tror jeg. Også jeg har blitt bitt av basillen og har klart å spre den videre til kolleger. Så nå pjones det i krokene på jobb!

Jeg har lest i masse blogger og i bøker før jeg starta på min egen første vott. Det mønsteret jeg endte opp med å følge, er et som har stått i Norsk Husflid en gang på 70-tallet. Der kaller de det ikke for pjoning, men for hekling. Etterhvert har jeg skjønt at det er veldig greit å følge hodet og ikke slavisk følge mønster. Jeg har også snakka med ei som virkelig kan dette, da skjønte jeg at større krok er ikke lurt, heller bruke en mindre! Da ble det faktisk lettere å ikke få det så stramt.

Jeg har nå fått pjona ferdig to par votter. Et par grønne til meg selv i Fritidsgarn og krok nr 6. Et par lys grå i bursdagsgave til den eldste dattra mi, de har jeg brukt krok nr 5 og Easy. Og de var jeg veldig fornøyd med! Her er bilder:

4 comments:

  1. Det ble ordentlig fine votter! Det blir sånn fin struktur i overfalten på pjona arbeider. Jeg har aldri prøvd denne teknikken, er det vanskelig? Sånn i forhold til hekling?

    ReplyDelete
  2. Så fine vottene dine ble.
    Jeg har også laget noen, og så har jeg pjonet pulsvanter.
    Det er en artig teknikk.

    ReplyDelete
  3. Så fine vottene dine ble.
    Jeg har også laget noen, og så har jeg pjonet pulsvanter.
    Det er en artig teknikk.

    ReplyDelete
  4. Mycket fina vantar och en intressant teknik!

    ReplyDelete

Litt om meg

My photo
Strikker masse, hekler litt, ønsker å sy. Kanskje snart? Håper på det. Har 3 jenter, 2 kastrerte kaniner, 2 steriliserte katter. Og en flott mann!