Thursday, January 06, 2011

Pjoning også i mitt hjerte


Det er jo ingen hemmelighet at jeg liker å pjone. Og nå begynner jeg å få tak på det, for meg har pjoning handlet om å øve. Og i det siste har det kommet flere forskjellige oppskrifter på pjona votter. Jeg har prøvd ut tre oppskrifter fra tre forskjellige bøker.


Og jeg begynner med favoritten, den synes jeg er lett å tilpasse størrelse ut ifra hvilket garn og hvilken tykkelse på kroken du har. Ja, jeg bruker heklekrok, de fra Clover er best! Denne oppskrifta fant jeg i boka til Monica Beate Storø Schultz, den heter "Pjoning i mitt hjerte". Det er også denne enkle oppskriften min kjære pjoneguru fra Kvaløysletta Husfidslag bruker.

Jeg har brukt krok nr 5 og garnet er Arctic fra Trysil garn. Jeg liker godt å pjone med det, det er så fast og fint. Og lett å børste opp. Vottene må jo børstes inne etterpå, da blir de myke og varme. Selv om jeg nok ikke vil bruke pjonavotter når det er skikkelig kaldt og masse vind, det blåser igjennom de om de ikke er tova.
Her er julegavene til søster og svigerbror. Oppskriften til de grå har jeg fra "Hakke peiling", et temahefte fra Du store Alpakka. Et flott hefte som tar for seg hakking og pjoning og har gode trinn for trinn illustrasjoner. Det er ikke den beste oppskriften, men bra allikevel. Det økes to masker pr gang til tommelkile, og når du tar sammen over denne, skal det ikke legges opp noen masker. Det blir plass nok til tommelen, men det blir en merkelig følelse når du skal bevege handa. Jeg ville kanskje økt annenhver omgang, økt færre masker og heller lagt opp noen over tommelkilen. Jeg har brukt krok 5 og Arctic fra Trysil garn.

De mørke blå til høyre er grunnmønster på herrevott fra boken "Votter og vanter - strikking og hekling" av Cathrine Glette og Kristin Holte. Gubben litke veldig godt denne formen, men jeg vet ikke helt... Må kanskje pjone et par til for å se om jeg har gjort riktig første gangen. Garnet er Vamsegarn fra Rauma og krok nr 6.

1 comment:

  1. Så mange flotte vottar du har pjona, og så jamnt og fint du greier det :) Varmt og flott sjal du har strikka, og kjekt at heimestrikka sokkar er populært. Ynskjer deg ei fin helg :)

    ReplyDelete

Litt om meg

My photo
Strikker masse, hekler litt, ønsker å sy. Kanskje snart? Håper på det. Har 3 jenter, 2 kastrerte kaniner, 2 steriliserte katter. Og en flott mann!